Sep 2, 2024
Waarom samenwerking onmisbaar is voor Inside Options
Bij het ontwerpen van een schoolgebouw is het belangrijk dat het gebouw goed werkt voor de mensen die er dagelijks gebruik van maken: leerlingen, het team en de directie. Bij Inside Options geloven we dat de beste resultaten ontstaan als we nauw samenwerken met deze gebruikers. In dit artikel leggen we uit waarom samenwerken tijdens het ontwerpproces leidt tot een succesvoller en beter passend schoolgebouw.
1. Een school die echt past bij wat gebruikers nodig hebben
Leerlingen, het team en de directie weten als geen ander wat ze nodig hebben om goed te leren en te werken. Door hen mee te laten denken over het ontwerp, kunnen we ervoor zorgen dat de ruimtes precies aansluiten bij hun wensen. Elke school is anders en heeft zijn eigen behoeften, dus deze input is heel waardevol.
Door leerlingen te vragen naar hun ervaringen krijg je goede ideeën over wat er beter kan. Ook docenten vertellen wat ze nodig hebben om optimaal les te kunnen geven. Dit zorgt ervoor dat het uiteindelijke ontwerp écht werkt voor de mensen die het dagelijks gebruiken.
Bij het Herbert Vissers College hebben we leerlingen gevraagd mee te denken over hun nieuwe leeromgeving. Hun ideeën over kleuren, meubels en ruimtegebruik hebben ervoor gezorgd dat ze zich echt thuisvoelen in de nieuwe ruimtes.
"Wij werkten al eerder met Inside Options. Het afgelopen jaar hebben we gekeken naar hoe de eerste ruimte gebruikt werd en dat meegenomen in het ontwerp voor de tweede ruimte. Dat kenmerkt de samenwerking met Desirée: luisteren, kijken, samen denken en samen werken.”
— Evert-Jan Oppelaar, onderwijspionier en docent Herbert Vissers College
2. Meer betrokkenheid en eigenaarschap
Wanneer de gebruikers van een schoolgebouw meedenken over het ontwerp, voelen ze zich meer betrokken. Dit geeft hen het gevoel dat hun mening telt en dat ze inspraak hebben in de leer- en werkplek. Hierdoor ontstaat meer eigenaarschap, wat leidt tot een grotere tevredenheid en trots op de leeromgeving.
Ruimtes waarin leerlingen zich op hun gemak voelen, verhogen hun motivatie. Docenten die werken in een ondersteunende omgeving, ervaren meer werkplezier.
Review van een docent: “Inside Options luisterde echt naar onze ideeën. Ze hebben een ontwerp gemaakt dat niet alleen mooi is, maar ook goed werkt in het dagelijks gebruik.”
— Lotte Spruit, docent wiskunde bij KSH Hoofddorp
Review van een leerling: “Het voelde alsof we echt mochten meedenken. Ik zie nu dingen terug in het ontwerp die wij zelf hebben voorgesteld. Dat is supertof!”
— Lisa, leerling bij Herbert Vissers College.
3. Praktische oplossingen voor dagelijkse problemen
Leerlingen, team en directie hebben vaak waardevolle, praktische ideeën over wat een school nodig heeft. Denk aan voldoende opbergruimte in klaslokalen, flexibele leerplekken of multifunctionele ruimtes die eenvoudig kunnen worden aangepast. Door hen vanaf het begin bij het ontwerpproces te betrekken, kunnen veelvoorkomende problemen in de dagelijkse praktijk direct worden aangepakt en worden oplossingen gevonden die echt werken in de leeromgeving. Dit verhoogt het gebruiksgemak van het schoolgebouw en zorgt voor een prettiger en effectiever onderwijs.
“Desirée en haar team schuiven niet zomaar wat meubilair naar binnen. Er wordt gekeken naar wat er is, en bestaand meubilair dat technisch nog prima in orde is, wordt meegenomen in de nieuwe omgeving.”
— Evert-Jan Oppelaar, onderwijspionier en docent bij Herbert Vissers College
4. Creatieve en frisse ideeën
Leerlingen kijken vaak op een andere manier naar hun omgeving dan volwassenen. Ze hebben creatieve ideeën die een ruimte levendig en uniek kunnen maken. Door input te vragen, kunnen we frisse ideeën in het ontwerp verwerken die de leeromgeving leuker en inspirerender maken.
Het team en de directie brengen vaak slimme, praktische oplossingen in die het gebruik van de ruimtes echt verbeteren. Hun inzichten zorgen voor efficiënt ingerichte ruimtes waar prettig gewerkt kan worden. Door deze ideeën te combineren met frisse invloeden van de leerlingen ontstaat een omgeving die zowel functioneel als inspirerend is.
“Door het efficiënt herontwerpen van loze ruimtes is het hier nu licht en modern. Dit leerdomein heeft echt de wow-factor. Het is niet alleen functioneel, maar je kijkt ook echt je ogen uit.”
— Maurice van der Heijden, Hoofd Bedrijfsvoering bij KSH Hoofddorp
KSH Hoofddorp - Study Park
5. Meer functionaliteit en gebruiksgemak
Door samen te werken met de mensen die dagelijks in het gebouw zijn, krijg je een ontwerp dat goed functioneert. Leerlingen en docenten weten precies wat ze nodig hebben en wat niet werkt in hun huidige ruimtes. Door hun input te gebruiken, voorkom je onhandige ontwerpen en maak je ruimtes die fijn zijn om te gebruiken.
Bij KSH Hoofddorp Binask hebben we laboratoria ontworpen die gemakkelijk aangepast kunnen worden voor verschillende soorten lessen. Dit zorgt ervoor dat de ruimte praktisch en flexibel is, precies zoals de docenten dat wilden.
Conclusie
De beste schoolgebouwen ontstaan door samen te werken met de mensen die er dagelijks leren en werken. Door leerlingen en docenten actief te betrekken bij het ontwerp, zorg je voor een gebouw dat goed aansluit op hun behoeften en wensen. Dit maakt de school niet alleen mooier, maar ook functioneler en fijner om in te zijn.
Bij Inside Options werken we samen met scholen om leeromgevingen te creëren die echt verschil maken. Wilt u ook een schoolgebouw ontwerpen in samenwerking met de gebruikers? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Inspiratie op doen?
Ontdek meer artikelen
Hoe creëer je een stimulerende leeromgeving?
Leeromgevingen die onderwijs stimuleren en perfect aansluiten op de specifieke lesbehoeften.
Wat maakt een schoolgebouw geschikt voor de toekomst?
Ontdek hoe we bij Inside Options we toekomstbestendige schoolomgevingen ontwerpen.